O Piero della Francesca de Lisboa foi juntar-se aos irmãos em Milão (e vai regressar acompanhado)

Uma obra-prima do Museu Nacional de Arte Antiga reúne-se agora aos restantes painéis de um retábulo desmembrado no século XVI. No regresso a casa, Santo Agostinho trará um dos seus “irmãos”.

epa11229650 The paintings 'Sant’Agostino' (L) and 'San Michele Arcangelo' (R), two panels of the Augustinian Polyptych created by Piero Della Francesca, on display during the exhibition 'Piero della Francesca and the reunited Augustinian Polyptych' at the Poldi Pezzoli Museum in Milan, Italy, 19 March 2024. Dismembered at the end of the sixteenth century, the Augustinian Polyptych created by Piero Della Francesca between 1454 and 1469 for the high altar of the Augustinian church in Borgo San Sepolcro in the Arezzo area is partly recomposed for the first time. Poldi Pezzoli Museum managed to bring together the eight known panels (the central panel and a large part of the predella were lost), uniting with its S. Nicola, the four from the Frick Collection in New York and those from National Gallery in London, National in Washington and the Museum of Antique Art in Lisbon. EPA/Matteo Corner
Fotogaleria
O Santo Agostinho do Museu Nacional de Arte Antiga junto ao São Miguel Arcanjo da National Gallery de Londres Matteo Corner/EPA
renascimento,artes,culturaipsilon,museu-nacional-arte-antiga,pintura,italia,
Fotogaleria
Os quatro principais painéis do retábulo na exposição Piero della Francesca. Il polittico agostinianlo riunitto, em Milão Museu Poldi Pezzoli
epa11229653 The paintings 'San Giovanni Evangelista' (L) and 'San Nicola da Tolentino' (R), two panels of the Augustinian Polyptych created by Piero Della Francesca, on display during the exhibition 'Piero della Francesca and the reunited Augustinian Polyptych' at the Poldi Pezzoli Museum in Milan, Italy, 19 March 2024. Dismembered at the end of the sixteenth century, the Augustinian Polyptych created by Piero Della Francesca between 1454 and 1469 for the high altar of the Augustinian church in Borgo San Sepolcro in the Arezzo area is partly recomposed for the first time. Poldi Pezzoli Museum managed to bring together the eight known panels (the central panel and a large part of the predella were lost), uniting with its S. Nicola, the four from the Frick Collection in New York and those from National Gallery in London, National in Washington and the Museum of Antique Art in Lisbon. EPA/Matteo Corner
Fotogaleria
O São João Evangelista chegou a Milão vindo da Frick Collection de Nova Iorque, o São Nicolau de Tolentino está em casa, o Museu Poldi Pezzoli Matteo Corner/EPA
Ouça este artigo
00:00
05:00

O Museu Poldi Pezzoli, em Milão, conseguiu, “pela primeira vez na História”, reunir todos os painéis conhecidos do Políptico Agostiniano de Piero della Francesca, de que faz parte Santo Agostinho, uma das obras-primas do Museu Nacional de Arte Antiga (MNAA), em Lisboa.

Os leitores são a força e a vida do jornal

O contributo do PÚBLICO para a vida democrática e cívica do país reside na força da relação que estabelece com os seus leitores.Para continuar a ler este artigo assine o PÚBLICO.Ligue - nos através do 808 200 095 ou envie-nos um email para assinaturas.online@publico.pt.
Sugerir correcção
Comentar